יום שני, 17 באוקטובר 2011

האם אפשר לקיים אסיפת דיירים באמצעות הדואר האלקטרוני?

מה יפים הם חיינו תחת שלטון האינטרנט: אפשר 'לעשות קניות' באינטרנט, 'להתחיל' עם בחורה באינטרנט, 'להתחבר' עם סלב'ס ברשתות חברתיות אינטרנטיות וגם לשלם את חשבונות החשמל באינטרנט. מגניב, אה?

דא עקא, רבים סבורים, שלא בצדק, כי האינטרנט מהווה פלטפורמה בידורית בלבד ועל-כן אין להתייחס ברצינות לפעולות שונות שאנו מבצעים בו. "נכנסתי לאתר, הקלקתי על "I Agree" אבל לא קראתי מה כתוב ולמה אני מסכים. האם אני יכול להתחרט?", אני נשאל לעתים קרובות, אך  נאלץ להשיב כי לרוב, התחייבות משפטית שניתנה דרך האינטרנט מחייבת, ככל התחייבות אחרת (אם כי כמובן שיש לבחון כל מקרה לגופו ורצוי אף להיוועץ בעו"ד...;)).

שוו בנפשכם כי לאחר שהזמנתם מוצר מאתר מכירות באינטרנט, תקבלו הודעה מהחנות האינטרנטית לפיה היא אינה מכירה בעסקה. יש לשער כי חלקנו לא יהיה שבע רצון מהתנערות שכזו, שהרי בוצעה עסקה, "ומה פתאום הם מתחרטים עכשיו?". טענה צודקת, כמובן, אך היא צודקת באותה מידה לגבי שני הצדדים.

לא כך סבר זוג דיירים בבית דירות תל-אביבי שעניינם נדון לאחרונה בפני המפקח על רישום המקרקעין בתל-אביב (תיק 514/10 ההחלטת המפקח אורן סילברמן הינה מיום 18.7.2011 ופורסמה במאגר "נבו". החלטת המפקח על המקרקעין שקולה לפס"ד של בימ"ש השלום). בני הזוג דנן סרבו לשאת בתשלום היחסי בגין עבודות שיפוץ שבוצעו בבניין, וזאת, בין היתר, בטענה כי ההחלטה על ביצוע העבודות לא נתקבלה בהצבעה באסיפה מסודרת של כלל דיירי הבניין אלא באמצעות הודעות הדואר האלקטרוני שנשלחו ע"י הדיירים לוועד הבית ובהן הביע כל דייר את עמדתו. בסופו של דבר ועם קבלת רוב כנדרש, הוחלט לבצע את עבודות השיפוץ.

ואולם, טענת בני הזוג נדחתה ע"י המפקח. לדברי המפקח הוכח כי טרם קבלת ההחלטה על ביצוע העבודות התקיים בין הדיירים דיון ענייני ופתוח סביב נחיצות השיפוץ, הגם שהדיון נערך, כאמור, כשכל דייר טוען את טיעוניו בהודעת דוא"ל. דיון ענייני ופתוח סופו שיביא להחלטה מושכלת גם מבלי שכל הדיירים נוכחים יחד, פיזית, בחדר אחד.

בנוסף, אף הוכח לדעת ההמפקח כי קיום הצבעות ע"י משלוח הודעות דוא"ל הינה דרך נהוגה ומקובלת בקרב דיירי אותו בניין ולא הליך חריג.

יתרה מזו, הסתבר כי בני הזוג שתקפו את חוקיות ההצבעה באמצעות דוא"ל השתתפו בדיונים האינטרנטיים שקדמו למתן ההחלטה, ואף הביעו את דעתם בהודעת דוא"ל ששלחו. רק לאחר שנתקבלה החלטה בניגוד לרצונם, "נזכרו" בני הזוג לטעון לאי-חוקיות ההליך. לו סברו בני הזוג כי מדובר בהליך לא חוקי, היה עליהם להתנגד לו מלכתחילה ולסרב להשתתף בו. משלא נהגו כך, הרי שאף הם הסכימו לכך שההחלטה תתקבל באופן זה ואל להם לנסות ולשנות החלטה זו, בדיעבד.

מטעמים אלו ובהצטרף לטעמים נוספים, חייב המפקח את בני הזוג  לשאת בתשלום חלקם בגין הוצאות שיפוץ הבניין.

לאור זאת חשוב לזכור:

ביצוע פעולה באמצעות האינטרנט עלול להתפרש כהסכמה להיות האינטרנט הפלטפורמה הראויה לביצוע אותה פעולה.

ככל שאדם נדרש לבצע פעולה באינטרנט אשר לדעתו היא לא חוקית או מנוגדת לחוק, למוסכמה או לנוהל אחר כלשהו , עליו לסרב לעשותה ולדרוש לבצע את ההליך בדרך הראויה ומבעוד מועד.

אלמלא יעשה כן, יתכן ותימנע ממנו האפשרות להשיג כנגד הפעולה ותוצאותיה בהמשך.












 
 
 
 
 
 

אין תגובות: