יום ראשון, 5 באוגוסט 2012

בין 'שרמוטה' ל'כל הנשים זונות' - רישום שמות מתחם בישראל

הוועדה לבחינת שמות מתחם פוגעניים אישרה לרשום את שם המתחם sharmuta.co.il  כשם מתחם ישראלי [בקשה 2/12 מיום 30.7.2012]. במקביל, פסלה הוועדה בקשה לרישום שם המתחם "co.il.כלהנשיםזונות" [בקשה 3/12 מיום 17.7.2012].

המדובר בוועדה שהחלה לפעול בחודש פברואר, 2012 והוקמה ע"י איגוד האינטרנט הישראלי (ISOC), הגורם המוסמך לרשום שמות מתחם עם הסיומת IL. הקצאת שמות המתחם נעשית על-בסיס כללים בינלאומיים המיושמים בכל מדינה ע"י הארגון המקומי המוסמך לכך. במדינת ישראל המדובר  באיגוד האינטרנט הישראלי (ISOC), אשר מינה את הוועדה לבחינת שמות מתחם פוגעניים. וועדה זו פועלת ע"פ "כללי רישום שמות מתחם".

כלל 7.3 לכללים אלו מקנה לוועדה את הסמכות להרשות או לסרב לרישום שם מתחם מסיבות שונות, בין היתר, במקרה בו שם המתחם מהווה מילה גסה או פוגע ברגשות הציבור

בהתייחס למילה "שרמוטה" הסיק חבר הוועדה פרופ' מיכאל בירנהק כי המדובר ב"מילה שפירושה בערבית סמרטוט, והיא משמשת בדרך כלל ככינוי גנאי שמשמעותו היא אישה המקיימת יחסי מין עם גברים רבים". ביטוי זה "נקלט בסלנג הישראלי ומשמש ככינוי גנאי גם כן". על כן, נראה כי מדובר במילה גסה אשר "יתכן שיש בה גם פגיעה ברגשות הציבור".

ואולם, לדעת בירנהק ייתכנו שימושים לגיטימיים גם בביטוי שנעשה בו שימוש ככינוי גנאי. כך למשל, סבור בירנהק כי השימוש בביטוי בקשר ל"מצעד השרמוטות" – תהלוכת מחאה כנגד הטענה לפיה לבוש חשוף של נשים 'מזמין' הטרדות מיניות, הוא שימוש בביטוי "בצורה מעצימה", כלשונו, ועל כן ראוי לאפשר אותו. על כן וכיון שבשלב זה לא ניתן לדעת מה תהיה מהות השימוש של מפעילי האתר במילה 'שרמוטה', סבור בירנהק כי יש לאפשר את רישומו כשם מתחם.

לעמדת בירנהק הצטרף חבר וועדה נוסף, השופט (בדימוס) בועז אוקון ,תוך שהוא מחזק אותה בנימוקים נוספים. לדברי אוקון העובדה ששם המתחם כולל את המילה כשהיא כתובה באותיות אנגליות מעקר אותה משימושה הטבעי. בנוסף, לטענתו, לא תוכל הוועדה להתחקות דרך קבע אחר משמעותן המשתנה של מילים שימושיות והיא תתקשה למלא את תפקידה אם תהפוך למעין "משטרה ויקטוריאנית", כלשונו. אף העובדה ששם מתחם, כלשעצמו,  אינו מהווה מילה המוטחת כלפי מישהי או מישהו מצדיקה, לדעת אוקון,  מתן היתר לרישומו.

חבר הוועדה הנק נוסבכר תמך את ההחלטה בנימוק מעשי. לדבריו, אם הוועדה תתחיל לפסול מילים גסות "תהיה לנו רשימה מאוד ארוכה ולא נראה את הסוף".

אני, כשלעצמי, נשביתי בעמדתה הקצרה והעניינית של חברת הוועדה יוכי ברנדס, שכתבה:

"השם וולגרי ודוחה. אך אני לא רואה אפשרות להכריח אנשים להיות רגישים ועדינים (הלוואי והיה אפשר...). אם זה מה שהם רוצים, שיבושם להם!"

לאור תמימות הדעים של חברי הוועדה, אושר רישומו של שם המתחם "sharmuta" כשם מתחם בישראל.

ואולם, ביחס לבקשה לרישום שם המתחם "כלהנשיםזונות" הגיעה הוועדה למסקנה שונה והחליטה לפסול את הבקשה.

לדעת חבר הוועדה מיכאל בירנהק, אליו הצטרף חבר הוועדה בועז אוקון, מהווה ביטוי זה לשון הרע כנגד ציבור הנשים, ודי בכך בכדי להביא לפסילתו כשם מתחם המנוגד לכללי הדין הישראלי. אמנם, חוק לשון הרע קובע כי דברי לשון הרע על ציבור אינם יכולים להוות בסיס לתביעה אזרחית, אא"כ תוגש התביעה ע"י היועץ המשפטי לממשלה או בהסכמתו, אך די בכך בכדי לקבוע שעצם הדברים שיש בהם לשון הרע כנגד ציבור הם אסורים ומנוגדים לדין, וככאלה, אין לאשרם כשם מתחם.  בירנהק אף מדגיש כי בשונה משם המתחם 'sharmuta', קשה עד מאוד לצפות "שימוש מעצים" בביטוי זה בדרך של היפוך המשמעות שלו.

חבר הוועדה הנק נוסבכר, אשר למיטב ידיעתי אינו משפטן, בחר לבקר את ההסדר בחוק ביחס ללשון הרע על ציבור וסבר שהוא מבטא "תפיסה ליברלית מדי", כלשונו. על כן, גם אם לא מדובר בלשון הרע הרי שלשיטתו, חובת הוועדה להגן על ציבור הנפגעות ולפסול את שם המתחם בהיותו פוגע ברגשות הציבור.

חברה הוועדה יוכי ברנדס חתמה את הדברים אף הפעם בדברים קצרים והחלטיים:

"לגבי 'כל הנשים זונות' - זה פשוט 'יהרג ואל יעבור'. אסור לנו לאשר זאת בשום פנים ואופן. כבר לא מדובר רק בעלבון גס אלא בהכללה שיש בה משום הסתם וביזוי כבודן וגופן של נשים באשר הן".

בשורה התחתונה: ה"sharmuta" תזכה להירשם כשם מתחם, בהחלטה פה אחד. "כל הנשים זונות", מאידך, לא תירשמנה כשם מתחם, בהחלטה פה אחד.

האם יש קשר בין ההחלטות הסותרות והאם אכן ניתן להצביע על הבחנה גורפת בין שני שמות המתחם, הבחנה המצדיקה תוצאות שונות פה אחד? אני מניח שלשאלות אלו יהיו תשובות שונות של אנשים שונים. אנו, מצדנו, נמתין להחלטות נוספות של הוועדה בטרם ננסה להסיק מסקנות גורפות יותר.


























     






אין תגובות: